סקוטלנד למתחילים: קצת על שמות מקומות

סקוטלנד למתחילים: קצת על שמות מקומות
הנהר ספיי (Spey), שמלווה את שמו לעמק הספיי (Strathspey) ואיזור ספייסייד (Speyside).

כשמסתכלים על מפת סקוטלנד, ניתן להבחין במילים מסויימות שחוזרות על עצמן בתכיפות גבוהה בשילובים שונים. אלה הן לרוב תחיליות של שמות מקומות ומושגים גיאוגרפיים שמשתמשים בהם כחלק מהניבים הסקוטיים שלצד האנגלית המדוברת.

מקור המילים האלה הוא בשפה הגאלית (Gaelic) של העמים הקלטיים של בריטניה, ויש לרובן מקבילות גם באירלנד, אנגליה ו-וויילס. מכיוון שהן מאוד נפוצות, מי שמחומש בפירושים שלהן יכול לקרוא את המפה בעיניים מתוחכמות בהרבה. אז הנה מונחון קצר לשימושכם.

  • גְלֶן (Glen) – משמעו "עמק", והכוונה היא לעמק שהוא לרוב תלול, צר וזורם בו נהר. זו אחת המילים הנפוצות בשמות מקומות בסקוטלנד, העשירה בעמקים ונהרות. דוגמאות רבות ניתן למצוא בשמות של וויסקים סקוטיים, כמו גלנפידיך (Glenfiddich) הנפוץ. המזקקה עצמה ממוקמת בסמוך לנהר פידיך (Fiddich) שפירושו "אייל". כך שגלנפידיך משמעו "עמק האייל". זו כמובן גם הסיבה לציור על הבקבוק.
  • סְטְרָאת' (Strath) – גם הוא "עמק", רק כזה שהוא רחב ורדוד. דוגמה אחת היא סטראת'ספיי (Strathspey), עמק ברמה הדרומית בו זורם הנהר ספיי (Spey).
  • לוֹך (Loch) – משמעו "אגם". המפורסם ביותר בסקוטלנד הוא כמובן לוך נֶס (Loch Ness), אגם מים מתוקים שהוא לפי דיווחים רבים ביתה של המפלצת האגדית, אבל יש עוד רבים ויפהפיים בכל רחבי הארץ.
  • אינְבֵר (Inver), אָבֵּר (Aber) – הן תחיליות נפוצות לשמות יישובים בסקוטלנד. משמען "בפי הנהר", או בפתחו של מקור מים. לראשונה, דוגמה בולטת היא העיר אינברנס (Inverness), שיושבת לפתחו של האגם נס (Loch Ness). לשנייה, העיר אברדין (Aberdeen), שהיא סמוכה לנהר די (River Dee).
  • פֶרְת' (Firth), קָייל (Kyle) – אלה המילים הסקוטיות ל-"מצר ים" (strait) או "מפרץ". לשונית, המילה פרת' (בפ' רפה) מקושרת למילה הנורדית פיורד (fjord). דוגמה מפורסמת, ומאתגרת להגייה, היא הפרת' של פוֹרת' (Firth of Forth), המפרץ שלצפון הבירה אדינבורו (Edinburgh). המילה קייל באה מהגאלית קאול (caol), שאחדים יכירו גם משם הוויסקי קאול אילה (Caol Ila), שפירושו "מפרץ איילה" – הממוקם בין האיים איילה (Islay) וג'ורה (Jura).
הנהר ספיי (Spey), שמלווה את שמו לעמק הספיי (Strathspey) ואיזור ספייסייד (Speyside).
הנהר ספיי (Spey), שמלווה את שמו לעמק הספיי (Strathspey) ואיזור ספייסייד (Speyside).

רבים משמות האיזורים והמחוזות בסקוטלנד מתייחסים גם הם למאפיינים טבעיים של השטח, ובעיקר לנהרות. איזורים כמו ספייסייד (Speyside) – לאורכו ורוחבו של הנהר ספיי (River Spey), ומחוזות כמו רויאל דיסייד (Royal Deeside) – לגדת הנהר די (River Dee) מהווים לכך רק שתי דוגמאות מיני רבות.

תודתי לחוה לוסטיג על עצתה ועידודה בכל הנוגע לניקוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.