הטורף הכי אכזרי בסקוטלנד

הטורף הכי אכזרי בסקוטלנד
היבחוש הסקוטי -- אימת המטיילים בקיץ.

ליבחוש הסקוטי (Highland midge), בלטינית Culicoides impunctatus, או בשמו המקומי מידג', מתייחסים דרך כלל ברבים — מידג'ז (midges). זה מכיוון שבניגוד ליתושים המוכרים לנו בישראל, הם נוטים להתקהל בעננים טורדניים ולהתנכל לקורבנותיהם באלף עקיצות קטנות ומגרדות. במילים אחרות — ברחשים. אבל איומים בהרבה.

היבחושים הסקוטיים הם חרקים קטנטנים, באורך של מילימטר או שניים. כמו יתושים מצויים, הם ניזונים מדמם של יונקים — בעיקר כבשים ופרות, אך לעת מצוא גם בני אדם. העקיצות שלהם לא נחשבות מזיקות, אבל גורמות לאדמומיות של העור ולגירוד מציק.

היבחוש הסקוטי -- אימת המטיילים בקיץ.
היבחוש הסקוטי — אימת המטיילים בקיץ — בגודל לא טבעי בכלל.

ענן של מידג'ז הוא חוויה שמשחקת על העצבים באופן יעיל ומאחז בטירוף. הם מתאספים בהדרגה אך מהר, וכל שנותר לקורבנם הוא לנופף ידיים ברוגז (בשלב ראשון) ואז לעבור לשלב ההלקאה העצמית, הכולל חבטות בלתי פוסקות לכל חלק חשוף של הגוף, ובעיקר הפנים והצוואר, במטרה לגרש את האויב האכזר.

מי שמבקר רק בחלקים העירוניים של סקוטלנד מסוגל להימנע מהם לחלוטין, מכיוון שניתן לפגוש בהם רק באיזורים כפריים, ושטחי הציד שלהם הם בלב הרמה הסקוטית (Highlands). שם הם חיים לרוב ליד מקורות מים, אבל ניתן להיתקל בהם בכל חלקה ירוקה, ובמיוחד היכן שיש ריכוז של אנשים — מכיוון שהם נמשכים לריח הגוף ולפחמן הדו חמצני שאנחנו נושפים החוצה.

למרבה המזל, מידג'ז הם מטרד עונתי. הם פעילים בחודשי הקיץ, מיוני ועד אוגוסט (ולעיתים ספטמבר), ומהווים סיבה משכנעת (לטעמי לפחות) להימנע מלתכנן נסיעה לרמה הסקוטית בעונה זו. ראוי גם לציין כי הם סולדים מאור שמש ישיר וגם מקור עז, והודות לכך שעות הציד העיקריות שלהם הן בדמדומי היום ועם שחר. לכן הם אימתו של כל מי שישן תחת כיפת השמיים, מכיוון שהם משחרים לטרף בדיוק בשעות שבהן בדרך כלל מרכיבים ומקפלים אוהל.

אם כבר מצאתם את עצמכם מחרפים נפש (ועצבים) אל מול הסכנה, יש מספר תכשירים שונים המומלצים כנגד מידג'ז. רובם הם דוחי יתושים כימיים חזקים, אך המשונה שבהם הוא מוצר קוסמטי מבית Avon הנקרא Skin-so-Soft, שהוא למעשה תרסיס שמן לטיפוח העור, ואילו בסקוטלנד משוכנעים שניחוחו שנוא על מידג'ז והוא נמכר בכל חנות מטיילים.

יחד עם זאת, אם תסעו בקיץ בכבישי הרמה הסקוטית, יש סיכוי מצויין שתראו בשולי הדרך קבוצה של תלמידי בית ספר ממתינים בתחנת אוטובוס כשלגופם תלבושת אחידה, ועל ראשם כובע לבן — מכוסה ברשת — שלא היה מבייש כוורן מקצועי. במקרה זה אנא הקשיבו לעצתי — ואל תצאו מהאוטו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.