סקוטלנד למתחילים: איזה שדה תעופה?

סקוטלנד למתחילים: איזה שדה תעופה?

כשמתכננים טיול בסקוטלנד, מועיל להכיר את שדות התעופה הבינלאומיים שלה, ואת היתרונות והחסרונות היחסיים של להתחיל או לסיים נסיעה בכל אחד מהם. יש אמנם גם מספר שדות תעופה מקומיים שאולי ראוי להתייחס אליהם במיוחד, המאפשרים להגיע למקומות מרוחקים ומשובבי נפש, אבל רוב המטיילים לא יגיעו אליהם — אז אולי אספר עליהם בהמשך.

מפה 7 - שדות התעופה בסקוטלנד

שדה התעופה של אדינבורו (Edinburgh International Airport)

אדינבורו היא בירת סקוטלנד, ונמל התעופה שלה הוא גדול, מודרני ונהנה מקשרי תעופה רבים. אמנם אין טיסות סדירות ישירות מנמה"ת בן גוריון לאדינבורו (או בכלל לסקוטלנד), אך ניתן למצוא אליה טיסות קישור מרוב בירות אירופה.

נמל התעופה של אדינבורו (שסימולו EDI) הוא הגדול ביותר בסקוטלנד ומשרת כ-9 מיליון נוסעים בשנה. הוא ממוקם כ-9 קילומטרים מערבית לעיר, על הכביש המהיר M8, ומספק את כל השירותים החביבים על תיירים, כולל חנות דיוטי פרי מצויינת שגולת הכותרת שלה היא המבחר הרחב של וויסקי סקוטי, המגוון בהרבה מרוב שדות התעופה בעולם (מלבד אולי הית'רו בלונדון), אשר נמכר במחירים נוחים.

למה לנחות בו?

מלבד ריבוי הטיסות, יש יתרונות רבים לנחיתה באדינבורו. מכיוון שהמיקום שלה הוא מרכזי על מפת סקוטלנד, ניתן להתחיל ממנה טיולים הן לרמה הדרומית (Southern Highlands) והן לשפלה הסקוטית (Lowlands). העיר אדינבורו עצמה נחשבת כמובן לאחת מבירות היפות והמעניינות ביותר באירופה, וניתן לבלות בה ביקור מרגיע ומרתק מבלי להתרחק כלל מגבולות העיר.

תחבורה

יש אוטובוסים משדה התעופה לעיר אדינבורו, אך אין רכבות. בשנת 2014 אמורה להיפתח הרכבת הקלה של אדינבורו, שעתידה לחבר גם בין העיר לשדה התעופה. הוא נגיש לרכב מהכביש המהיר M8 לכיוון מערב.

נמל התעופה הבינלאומי של אדינבורו (Edinburgh).
נמל התעופה הבינלאומי של אדינבורו (Edinburgh).

שדה התעופה של גלזגו (Glasgow International Airport)

גלזגו היא העיר הגדולה ביותר בסקוטלנד, ויש תחרות רבה בין נמל התעופה שלה לבין זה של אדינבורו למשיכת תיירים לתוך סקוטלנד. כמו זה של הבירה, נמל התעופה של גלזגו (שסימולו GLA) נהנה מקשרי תעופה מצויינים עם בירות אירופה, ומגיעות אליו טיסות בתכיפות גדולה.

נמל התעופה של גלזגו ממוקם כ-11 קילומטרים מערבית לעיר, ליד העיירות פֶייזְלי (Paisley) ורֵנְפְרוּ (Renfrew). הוא נמל התעופה השני בגודלו בסקוטלנד ומשרת כ-7 מיליון נוסעים בשנה. הוא דומה באופיו ובקנה המידה שלו לזה של אדינבורו, ומציע שירותים דומים, כולל דיוטי פרי גדול ומגוון.

למה לנחות בו?

המרחק בין אדינבורו לגלזגו אינו גדול (כשעה ברכב). אולם, בזכות מיקומה המערבי יותר, נחיתה בגלזגו מומלצת במיוחד למי שמתכנן טיול ברמה הצפונית (Northern Highlands) של סקוטלנד או בחוף המערבי ובאיים ההברידיים (Hebrides).

תחבורה

יש אוטובוסים משדה התעופה לעיר גלזגו, וגם לתחנת הרכבת של פייזלי. הוא נגיש לרכב מהכביש המהיר M8 לכיוון מערב.

שדה התעופה של אברדין (Aberdeen International Airport)

נמל התעופה של אברדין (שסימולו ABZ) הוא קטן בהרבה מאלה של אדינבורו וגלזגו, ומשרתים אותו קווי תעופה ממספר ערים אירופיות ומתוך בריטניה. הוא ממוקם כ-9 קילומטרים צפונית-מערבית לאברדין, ליד העיירה דָייס (Dyce), ומשרת כ-3 מיליון נוסעים בשנה.

מפאת גודלו הקטן, יש בו גם מספר מצומצם של חנויות דיוטי פרי וגם אלה אינן פתוחות בשעות ארוכות כמו אלה של שדות התעופה הגדולים. למעשה, כשטסתי אליו בשנת 2006, אפילו שדה התעופה עצמו עוד לא היה פתוח בכל שעות היממה (היום כבר כן). עם זאת, הוא נמצא כיום במגמת צמיחה, כמו העיר הנפלאה הנותנת לו את שמו.

למה לנחות בו?

יש יתרון בלהתחיל טיול מאברדין אם מתכוונים להתרכז ברמה הדרומית (Southern Highlands),  ובמחוזות שסביב אברדין-שייר (Aberdeenshire), כולל איזור ספייסייד (Speyside) הקורץ לחובבי הוויסקי. אפשרות נוספת היא לעלות על מעבורת מנמל אברדין השטה לאיים הצפוניים הרחוקים של שֵטְלָנד (Shetland) ואוֹרְקְני (Orkney).

תחבורה

יש אוטובוסים משדה התעופה לעיר אברדין, וגם שירות הסעה (שאטל) לתחנת הרכבת של דייס. הוא נגיש לרכב מהכביש A96 לכיוון מערב.

שדה התעופה של אינברנס (Inverness Airport)

אינברנס היא עיר קטנטנה, ושדה התעופה שלה (שסימולו INV) קטן בהתאם. הוא ממוקם כ-13 ק"מ צפונית-מזרחית לעיר עצמה, ליד דָלקְרוֹס (Dalcross), ועוברים בו רק כחצי מיליון נוסעים כל שנה. משרתות אותו בעיקר טיסות מתוך בריטניה, ובעונות התיירות גם מכמה ערים באירופה. ראוי גם לציין שהוא אינו פתוח בכל שעות היממה.

למה לנחות בו?

היתרון העיקרי שבנחיתה באינברנס הוא בגישה המהירה לרמה הצפונית (Northern Highlands) של סקוטלנד. אם מתכננים טיול שהוא צפוני בלבד, מאינברנס ועד לאיים הצפוניים, ניתן לטוס אליו דרך לונדון וכך לדלג על הנסיעה מגלזגו (שלוש שעות בערך).

תחבורה

יש אוטובוסים משדה התעופה לעיר אינברנס. הוא נגיש לרכב מהכביש A96 לכיוון מזרח.

2 Comments on “סקוטלנד למתחילים: איזה שדה תעופה?

    • היי מלכה,

      כפי שכתבתי, יש טיסות קישור לנמה"ת של אינברנס מלונדון, וגם מצרפת, איטליה והולנד. כך שאפשר לדוגמה לטוס עם אל על או איזיג'ט ללונדון לוטון ומשם לעלות על טיסה לאינברנס עם חברת FlyBE, שהיא המפעילה העיקרית של טיסות לאינברנס.

      אורי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.