מבוא נינוח לוויסקי סקוטי (1)

מבוא נינוח לוויסקי סקוטי (1)
רגע של מנוחה במזקקת אוֹכֵנְטוֹשֵן (Auchentoshan) שבשפלה הסקוטית (Lowlands).

כשמדברים על סקוטלנד, אי אפשר להתעלם מהמשקה הלאומי שזרם בעורקיה לאורך ההיסטוריה. הוויסקי הסקוטי נחשב בעיני רבים לטוב ביותר בעולם, והסיבות לכך נטועות עמוק בתוך הנוף שהצמיח את המזקקות שלה.

זהו, כמובן, גם נושא שיקר מאוד לליבי. אבל יהיו מבין קוראיי כאלה שלא טעמו מימיהם וויסקי, שלא "מבינים" בוויסקי או שמתקשים לפענח על מה כל המהומה. בשביל אלה אני מציע מבוא נינוח ומתובל באהבה למשקה ולסיפורים שמאחוריו. על מנת שלא להעיק ביותר מדי צילומי תהליך ופרטים טכניים, נחלק את זה לסיפור בהמשכים ותוכלו לדלג הלאה בכל שלב.

מה זה וויסקי?

המילה "וויסקי" מקורה מהביטוי הגאלי העתיק אוּישְגֵה בֶּיי (uisge beatha), שפירושו "מי חיים" – כינוי נפוץ ברחבי אירופה למשקאות מזוקקים שנשאל מהלטינית – אקווה ויטה (aqua vitae). הביטוי הגאלי מקורו באירלנד, שם מסכימים ההיסטוריונים שזוקק וויסקי לראשונה בצורתו המוכרת — לכל המאוחר החל מהמאה ה-15, אך ייתכן שגם לפני כן. הסקוטים, אגב, אינם מתכחשים לעובדה טורדנית זו, אלא פשוט גורסים שאת מה שהמציאו האירים, הסקוטים הביאו לכדי שלמות.

עוד בענייני מילים, באירלנד ובארה"ב מאייתים את המילה וויסקי באנגלית whiskey, עם האות "e". וויסקי סקוטי, לעומת זאת, לעולם ייכתב whisky – ללא אותה "e". הסקוטים ידועים בתור עם חסכוני, וכנראה שהדבר נכון גם לגבי איות.

רגע של מנוחה במזקקת אוֹכֵנְטוֹשֵן (Auchentoshan) שבשפלה הסקוטית (Lowlands).
רגע של מנוחה במזקקת אוֹכֵנְטוֹשֵן (Auchentoshan) שבשפלה הסקוטית (Lowlands).

מה ההבדל בין "סתם" וויסקי לוויסקי סקוטי (Scotch Whisky)?

היסטורית, וויסקי היה מזוקק אך ורק מלתת שעורה (malted barley, או malt), שהוא שעורה שהונבטה למשך זמן קצר כדי להגביר את כמות הסוכרים הזמינים בה. כיום וויסקי מופק לעיתים קרובות גם בשילוב עם דגנים אחרים (חיטה, שיפון, וכו'). עם זאת, בסקוטלנד יש תקנות מחמירות המגדירות בדיוק מה מותר ואסור לכנותו וויסקי סקוטי על פי חוק.

בתמצות נמרץ, וויסקי סקוטי (Scotch Whisky) — המכונה לעיתים גם סְקוֹטְש — הוא כזה ש:

  • זוקק במזקקה שנמצאת בסקוטלנד ממים ולתת שעורה (שאליה ניתן להוסיף רק דגנים מלאים אחרים) שהותססו באמצעות שמרים בלבד.
  • יושן בחביות עץ אלון בסקוטלנד לתקופה של לא פחות משלוש שנים.
  • חוזקו האלכוהולי 40% לפחות.

כמובן שזה מתייחס אך ורק לסוף התהליך — למקום שבו מבוקבק המשקה וניתנת לו תווית "וויסקי סקוטי" בהתאם לתקנות. אך ההבדלים האמיתיים מתחילים במקומות המיוחדים שבהן מזוקק הוויסקי בסקוטלנד, במסורות עליהן מקפידים במשך מאות בשנים, ובזיקה הלאומית והגאווה העממית שמאפיינת את תעשיית הזיקוק הסקוטית עד ימינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.