רכבות בסקוטלנד

רכבות בסקוטלנד
רכבת הקיטור היעקוביטית (The Jacobite) של קו הרמה המערבית (West Highland Line) מעל גשר גלנפינן (Glenfinnan Viaduct).

למרות שכבר המלצתי — ככל הניתן — לשכור רכב בסקוטלנד, ראוי לזכור כי מערכת התחבורה הציבורית בסקוטלנד היא מפותחת ויעילה למדי, ומהווה אפשרות טובה לתרמילאים או למי שמטייל בעצלתיים. כמובן שגם ברכב, למי שמועדים אל האיים — קווי המעבורות הרבים יהוו חלק בלתי נפרד מחוויות הטיול. לכן זו הראשונה בסדרת רשומות על תחבורה ציבורית בסקוטלנד, ובה אפרט בקצרה על האפשרויות לנסיעה ברכבות אליה ובתוכה.

רכבות אל תוך סקוטלנד

מערכת הרכבות הסקוטית מהווה חלק מהתשתית הבריטית ומחברת בינה לבין יעדים דרומיים באנגליה. יש רכבות תכופות מלונדון אל הערים הראשיות אדינבורו (Edinburgh) וגלזגו (Glasgow), וכמה כאלה שיוצאות מערים אחרות ברחבי אנגליה. כל הרכבות בתוך סקוטלנד מופעלות כיום על ידי הזכיינית ScotRail, אך קווים החוצים את הגבול לאנגליה מופעלים על ידי מגוון זכייניות אחרות.

  • חברת East Coast מפעילה רכבות מלונדון קינגס קרוס (London King's Cross) לאדינבורו לאורך חופה המזרחה של אנגליה, דרך פיטרבורו, יורק וניוקסל, שחלקן ממשיכות גם לגלזגו, אברדין או אינברנס.
  • חברת Virgin Trains מפעילה קו לאורך החוף המערבי של אנגליה מתחנת לונדון יוסטון (London Euston) לגלזגו דרך קרוּ, פרסטון וקרלייל (Carlisle).
  • רכבת הלילה הקָלֶדוֹנִית (Caledonian Sleeper) מציעה קרונות שינה בנוסף למושבים ויוצאת כל ערב (מלבד ערב שבת!) מתחנת לונדון יוסטון (London Euston) לגלזגו ואדינבורו, עם נסיעות המשך לאברדין ואינברנס.

כמו כן, חברת First מפעילה קו בשם TransPennine Express הנוסע ישירות לאדינבורו וגלזגו משדה התעופה של מנצ'סטר (Manchester).

זמני הנסיעה מלונדון הם בין חמש שעות (לרכבת יום) לעשר שעות (לרכבת לילה) לאדינבורו ולגלזגו. משם לאברדין ואינברנס יש להוסיף עוד כשעתיים-שלוש.

רכבת הלילה הקָלֶדוֹנִית (Caledonian Sleeper) במעבר דְרָמוׁכְטֵר (Pass of Drumochter) שבין הרמה הדרומית והצפונית.
רכבת הלילה הקָלֶדוֹנִית (Caledonian Sleeper) שועטת דרך מעבר דְרָמוׁכְטֵר (Pass of Drumochter) שבין הרמה הדרומית והצפונית.

רכבות בתוך סקוטלנד

מערכת הרכבות בסקוטלנד מציעה לנוסעים בה כמה מהנופים היפים בעולם, בין הרים ועמקים ומעל אגמים יפהפיים. אחד מהקווים המפורסמים הוא קו הרמה המערבית (West Highland Line), שבמקטע שבין פוֹרְט ווִילְיאָם (Fort William) למָאלֵג (Mallaig) מציע נסיעה ברכבת קיטור "כמו פעם", שבדמותה השתמשו בין השאר גם בסדרת סרטי הארי פוטר, בתור ההוגוורטס אקספרס.

רכבת הקיטור היעקוביטית (The Jacobite) של קו הרמה המערבית (West Highland Line) מעל גשר גְלֶנְפִינַן (Glenfinnan Viaduct).
רכבת הקיטור היעקוביטית (The Jacobite) של קו הרמה המערבית (West Highland Line) מעל גשר גְלֶנְפִינַן (Glenfinnan Viaduct).

כרטיסים לרכבת

ישנם שלושה סוגי כרטיסים רגילים לרוב הרכבות:

  • Anytime – שמישים בכל שעות היממה.
  • Off-Peak – ניתנים לשימוש רק מחוץ לשעות העומס. שעות העומס הן לרוב בין השעה שבע לתשע בבוקר ובין השעה ארבע לשבע בערב, אך ההגדרה הרשמית היא שהם תקפים לרכבות "עמוסות פחות".
  • First Class – כרטיסי מחלקה ראשונה ניתנים לשימוש בכל שעות היום וכוללים לרוב מושבים משודרגים, שקע למחשב וכיבוד קל.

ניתן לרכוש כרטיסים בתחנות הרכבת, דרך סוכני נסיעות או כמובן באינטרנט בעזרת כרטיס אשראי. הזמנה מראש כמעט תמיד מבטיחה תעריפים מוזלים, ואם מזמינים דרך אתר האינטרנט גם קל יותר לוודא שרוכשים את הכרטיס הנכון לרכבת הנכונה. את הכרטיסים אוספים בתחנה בעזרת כרטיס האשראי ששימש להזמנה.

בתחנה עצמה, אם משרד הכרטיסים סגור יש בדרך כלל מכונת כרטיסים אוטומטית, וניתן גם לרכוש כרטיס מהפקח על הרכבת (אם כי לרוב בתעריפים הרגילים בלבד, שעלולים להיות יקרים יותר).

כרטיסי הנחה ומשולבים

ניתן לרכוש מגוון של כרטיסים מיוחדים ומשולבים לפי איזורים, או כאלה שמקנים הנחות לפי גיל, לקבוצות מאורגנות, למזמינים מראש או לפי מועד היציאה. חלקם תקפים גם עבור קווי אוטובוס מסויימים ועל מעבורות של קלמק בחוף המזרחי, וחלקם גם נותנים הנחה למעבורות לאורקני ושטלנד. העיקריים שבהם הם:

  • כרטיסים של ScotRail כמו ה-Highland Rover וה-Central Scotland Rover, שהם כרטיסים גמישים המקנים נסיעות בלתי מוגבלות ברכבת וגם באמצעי תחבורה ציבורית אחרים.
  • כרטיסים לנסיעה בלתי מוגבלת של BritRail, שהגמיש בהם הוא ה-Freedom of Scotland, שנותן נסיעות בלתי מוגבלות בתוך סקוטלנד. יש גם את ה-Scottish Highlands Pass שתקף צפונית לגלזגו, ואת ה-Central Scotland Pass שתקף בין גלזגו לאדינבורו.

יש גם כרטיסי Rail and Sail שמשלבים בין רכבות למעבורות, שהם זמינים דווקא דרך חברות המעבורות ולא חברות הרכבות.

הצילומים ומרבית המידע ברשומה זו הם באדיבות לשכת התיירות הסקוטית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.