טיול בסקוטלנד: האם לשכור רכב?

טיול בסקוטלנד: האם לשכור רכב?

"עם או בלי רכב?" היא שאלה מהותית בתכנון כל טיול, המשפיעה הן על התקציב והן על תכנון הזמן. במיוחד עבור צעירים, השכרת רכב עלולה להיות יקרה מדי או (בהיעדר רשיון נהיגה) בלתי אפשרית. בסקוטלנד אפשר בהחלט ללכת לשני הכיוונים  — אם כי אני מודה שלי יש העדפה ברורה — ולכן חשבתי להצביע על ההשלכות של כל אחד מהם.

סקוטלנד ללא רכב

למי שנהיגה בצד שמאל של הכביש ממלאת אותו בחרדה קיומית, שאין לו רשיון נהיגה או שהשכרת רכב היא מעבר לתקציב שלו, כדאי לשקול לטייל בסקוטלנד באמצעים אחרים. יועיל אולי להתייחס לטיול בלי רכב כשונה מהותית מכזה שהוא עם רכב, מכיוון שהוא מייצר אילוצים מסויימים, אך מאידך גם פותח פתח להזדמנויות.

הערים הסקוטיות, ובראשן אדינבורו (Edinburgh), גלזגו (Glasgow) ואברדין (Aberdeen), הן בהחלט יפות ומעניינות מספיק כדי לבלות בהן כמה ימים של חופש. לכן אם מדובר בטיול עירוני, אין כמובן שום מגבלה על שימוש בתחבורה ציבורית בלבד. בערים יש בעיקר אוטובוסים ורכבת קלה, והן מחוברות ביניהן ברשת רכבות. עם זאת כדאי לדעת שהתחבורה הציבורית אינה זולה במיוחד, ושהיא נהיית באופן טבעי יעילה פחות ככל שמתרחקים מהעיר.

שוחרי הפסטורליה שבינינו ישמחו לדעת כי בכפרים, בעיירות ובטבע הפתוח, סקוטלנד מסבירה פנים יפות למטיילים רגליים. מי שקוסמים לו צעידה וטיפוס הרים יכול להתמקם באחד מהיישובים של הרמה הסקוטית (Highlands) ולצאת משם לפעילויות מקומיות ברגל או באופניים, ואילו תרמילאים של ממש ימצאו שפע של משאבים בפארקי הקרוואנים (caravan parks) ובשמורות הטבע — שעליהם אכתוב בהמשך.

אפילו חובבי הוויסקי ימצאו באיזורים מסויימים מזקקות שפזורות במרחק הליכה זו מזו, וכצ'ופר — יוכלו גם כמובן לדגום מהמשקה כאוות נפשם.

רגע על נהיגה בצד שמאל

למי שמביע חשש מפני נהיגה בצד הלא-נכון של הכביש, אני נוטה לציין כי סקוטלנד היא מקום מושלם להתגבר בו על הקושי הזה. זאת מכיוון שבניגוד לחלקים נרחבים מאנגליה לדוגמה, רוב הדרכים שמטיילים בהן נוטות להיות דלילות ברכבים, ונדיר להיתקל בהן בסיכונים מבלבלים כמו כיכרות וצמתים.

צד שמאל

לדוגמה, למי שמתחיל טיול מנמל התעופה של אדינבורו בדרכו צפונה אל הרמה הדרומית — ומעולם לא נהג בצד שמאל — החוויה הכי מלחיצה תהיה כנראה הנסיעה מהשדה ועד לכביש המהיר. לאחר מכן, רוב הכבישים שמחוץ לעיר הם ישירים ונינוחים, וכך גם הנהגים האחרים.

לכן אם זו הדאגה המרכזית, שווה אולי לצלול בכל זאת למים — מכיוון שהם לא יותר מדי עמוקים.

סקוטלנד עם רכב

על אף חיבתי להליכה, עדיין הייתי ממליץ לרוב מי שמגיע לסקוטלנד לשכור רכב למהלך הטיול. יש לכך כמה סיבות, שהחשובה בהן היא זו — מכיוון שהמרחקים שלה אינם גדולים במיוחד, וביחוד באיזורים שתיירים לרוב פוקדים אותם, נסיעה ברכב מאפשרת לראות ולחוות הרבה יותר, ואפילו בטיול קצר יחסית.

מעבר לכך, נהיגה נינוחה בכבישי הרמה הסקוטית — אפילו בלי שום תכנון מראש — תוביל לאין-ספור הרפתקאות מיוחדות. הם רצופים במקומות מסקרנים שעל אם הדרך, ומתפצלים לדרכים צדדיות שבעצמן פותחות דלתות לשלל נופים קסומים והפתעות. חניונים עם נוף גבעות ושקט מבודד, נחלים שבקצהו של שביל מתפתל, בית מלאכה שבאמצע שום מקום. העצירות האקראיות הללו הן מהתענוגות הכי גדולים שבטיול בסקוטלנד.

סקוטלנד מחלון הרכב

ולצד כל זה — לחובבי כביש ונהיגה, סקוטלנד תהיה בוודאי פינוק מיוחד. הכבישים הפתלתלים שלה, בין גבעות ולצידי הרים, נוטים להיות מהנים להפליא לנהיגה נמרצת, ונשקף מהם נוף מעורר השראה. רובם סלולים היטב (ולאלה שלא יש לעיתים חן משלהם), וגם הראשיים — שמחוץ לערים — הם לרוב ריקים למדי מכלי רכב, ואפשר להתמסר בהם בחופשיות להנאה מעיקולי הדרך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.