עוגת שכבות סקוטית

עוגת שכבות סקוטית

לצילום הזה מהשדות של אינְבֵרְנֶס-שָייר (Inverness-shire) — המחוז שסביב העיר אינברנס — קראתי ספק בהלצה "עוגת שכבות סקוטית", וזה מכיוון שהוא דוחס הרבה מהמאפיינים הנפוצים של הטבע הסקוטי לתוך מסגרת אחת קטנה.

עוגת שכבות סקוטית

הפרחים הסגולים בצילום הם אצבעונית ארגמנית (Foxglove), צמח הידוע גם בשמו הלטיני דיגיטליס פורפוראה (Digitalis purpurea), שמעלוותו מופקת תרופה המסייעת לחולי לב. זהו פרח נפוץ למדי ברחבי סקוטלנד, אך פרחים סגולים אחרים הם נפוצים בהרבה.

למעשה, הפרח הלאומי של סקוטלנד מאז המאה ה-13 הוא הדרדר (Thistle). פרח סגול וקוצני זה נותן את שמו למסדר האבירות הגבוה ביותר של סקוטלנד, מסדר הדרדר (The Most Ancient and Most Noble Order of the Thistle), וגם מופיע על דגלים, סמלי אצולה ואפילו בסמלילי ושמות מועדוני כדורגל. זהו אחד מהצמחים הכי נפוצים בשירה הסקוטית, ומהווה גם מחוץ אליה דימוי רווח לארץ עצמה.

פרח סגול נוסף, האברש (Heather), גם הוא נפוץ להפליא בנוף הסקוטי, וכן בשירה ובציור ששאבו ממנו. זהו צמח מועיל וריחני ששימש באופן היסטורי לתיבול בירה ושלל מזונות אחרים, ושהיה לו מאז ומעולם חלק חשוב גם בייצור הדבש. כמו הדרדר, לאברש יש היסטוריה ארוכה באיים הבריטיים, והוא היה צמח חשוב לעמים הקלטיים שמהם ירשו הסקוטים רבים מהסמלים העתיקים שלהם.

השדה הצהוב רחב הידיים, המעוטר בחבילות מגולגלות של קש שעורה, הוא אחד מהמראות והצבעים הבולטים ביותר בסקוטלנד. לכל אורך הכבישים של הרמה הדרומית (Southern Highlands), השדות הללו נמתחים לרוחב קילומטרים רבים, והצבע הצהוב הוא עשיר במיוחד בחודשי הקיץ. השעורה היא כמובן הגידול החקלאי המזוהה ביותר עם סקוטלנד, והיא מהווה מרכיב חשוב במטבח המקומי, וגם בתעשיות הזיקוק והבירה.

הדשא של בית החווה, במיוחד כאשר מסתכלים עליו ממרחק, לוכד את קרני השמש בתבניות שתי וערב שצובעות את האחו בגווני ירוק בהיר וכהה. משחקי האור והצל הללו הם תופעה נפוצה גם בימים בהירים, מכיוון שהעננים נוטים לכסות את הגבעות ואז לחמוק מעליהן בהרף עין.

והכחול העמוק של שמי הקיץ עוטף את כל הגוונים הללו מקרוב ומרחוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.