סקוטלנד למתחילים: שיעור גיאוגרפיה קצר

סקוטלנד למתחילים: שיעור גיאוגרפיה קצר

כשמבקשים ממני לייעץ או לספר לגבי סקוטלנד, אני מתחיל בלפתוח מפה ולצייר עם האצבעות כמה איזורים רחבים שמועיל להכיר לפני שמעמיקים הלאה. ברשומות הבאות אנסה לעשות את אותו דבר בצורה דיגיטלית – אפרט לגבי כל איזור ואיזור, ואז אתחיל להעמיק משם.

סקוטלנד - מפה 1

ראשית ניתן להסתכל על סקוטלנד ביחס לסביבתה, ולהבחין במספר מאפיינים משמעותיים. היא אי שיושב לפתחו של האוקיינוס האטלנטי, ומהווה נקודת יציאה טבעית ליבשות אמריקה. ואמנם, ההגירה הסקוטית לצפון אמריקה הקולוניאלית נחשבת לאחת מהמשפיעות ביותר בהיסטוריה המוקדמת של ארה"ב וקנדה, שכן הסקוטים שיחקו תפקיד משמעותי ביישוב ולאחר מכן בהתפתחות ובתיעוש של ארצות אלה.

מדרומה של סקוטלנד היא גובלת באנגליה, פרט אשר מאז ומעולם הכתיב בדם, יזע ודמעות את ההיסטוריה הסקוטית. המתח הפוליטי מחד, והתלות ההדדית מאידך, מהווים חלק בלתי נפרד מזהותה של המדינה עד היום. האנגלים והסקוטים התקוטטו במשך מאות שנים, עד שאיחוד הכתרים במאה ה-18 הביא למיזוג לא-טבעי בין שתי הארצות. לכן אולי גם היום, כשהם חלק מאותה מדינה – הם ממשיכים למצוא סיבות להתקוטט.

ממזרחה של סקוטלנד נמצא הים הצפוני, וניתן לראות שהיא ממוקמת בקו רוחב דומה לארצות סקנדינביה הקרות כמו דנמרק, נורווגיה ושוודיה. גם לעובדה זו הייתה השפעה מעמיקה על סקוטלנד, שחלק ניכר מהתרבות העתיקה שלה עוצב בידיהן האלימות של הויקינגים.

סקוטלנד - מפה 2

ממערב לסקוטלנד שוכנות מספר קבוצות איים חשובות, השייכות לה, וממוקמות בפתחו של האוקיינוס האטלנטי. אלה הם האיים ההברידיים (Hebrides), המחולקים לרוב לשתי קבוצות – ההברידיים הפנימיים (Inner Hebrides) בדרום-מערב וההברידיים החיצוניים (Outer Hebrides) בצפון-מערב. האיים הסקוטיים הם עולם ומלואו בפני עצמם, ולרבים מהם יש סיפורים ונופים לא פחות מעניינים ומגוונים מליבשת עצמה.

באיים ההברידיים יש מגוון עצום של טבע, גיאוגרפיה ומזג אוויר, וגם שני איים הסמוכים זה לזה עלולים להיות שונים מאוד אחד מהשני. כמה מהאיים האלה מפורסמים מאוד בזכות תעשיית הוויסקי, ולאחדים מהם הייתה חשיבות רבה גם בהיסטוריה הפוליטית של סקוטלנד, מכיוון שהיו מושבם של ראשי שבטים (clans) חשובים.

השמש עולה מעל האי.
השמש עולה מעל האי מאל (Mull), השני בגודלו מבין האיים ההברידיים הפנימיים.

בצפון נמצאות שתי קבוצות איים נוספות: איי אורקני (Orkney) ואיי שטלנד (Shetland). איים מרוחקים אלה היו נקודות המפגש הראשונות של סקוטלנד עם הויקינגים, וחקוקות בהן עד היום השפעותיה של התרבות העתיקה הזו. בעידודו של המרחק הימי הקצר והאקלים הדומה, משלחות רבות של ויקינגים נחתו לחופיהם של שטלנד ואורקני החל מהמאה ה-8 לספירה, ואף כבשו אותם לתקופות ארוכות.

תיירים אינם מרבים להגיע עד כדי כך צפונה, היכן שמזג האוויר הקר והים הפראי מהווים חלק בלתי נפרד מהנוף המחוספס, אבל איים אלה מספרים סיפורים ייחודיים ומרתקים, הן בנופים והן בהיסטוריה שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.