סקוטלנד למתחילים: הרמה (Highlands) והשפלה (Lowlands)

סקוטלנד למתחילים: הרמה (Highlands) והשפלה (Lowlands)
נוף של הרמה הצפונית על הכביש העולה לכיוון אלפול (Ullapool) לחופי האגם ברום (Loch Broom).

החלוקה הכי מפורסמת שמאפיינת את סקוטלנד היא בין הרמה (Highlands) לשפלה (Lowlands). כרכים עבים נכתבו על ההבדלים הגיאוגרפיים, התרבותיים והפוליטיים בין האיזורים האלה, אבל נתחיל בלשרטט אותם על המפה ואז נציין כמה דברים בסיסיים שמועיל להבין לגביהם.

סקוטלנד - מפה 3

הקו הגס שבמרכז המפה מייצג את החלוקה הגיאוגרפית הלא-מדוייקת שקיימת בין הרמה לשפלה הסקוטית. יש אמנם קו שבר גיאולוגי העובר בקירוב לאורך מסלול הקו, המכונה קו השבר של הרמה (Highland Boundary Fault), וגם רכס הרים משמעותי העובר לאורכו — הרי גרמפיאן (Grampian), אך ההבדלים בין שני האיזורים הם עמוקים בהרבה מאשר הגיאולוגיה מצביעה לו.

חלוקה גיאוגרפית על פני קו השבר של הרמה הסקוטית.

השפלה הסקוטית (Scottish Lowlands), הממוקמת דרומית לרכס הרי גרמפיאן ועד לגבול האנגלי, תמיד הייתה עשירה יותר ומשפיעה יותר פוליטית. האקלים שלה ממוזג יותר, תוואי השטח נוח יחסית, ולקרבה שלה לגבול האנגלי הייתה השפעה תרבותית ופוליטית מורכבת. אלה הגורמים הבולטים לכך שרוב האוכלוסייה הסקוטית ממוקמת באיזור זה, ונמצאות בה הערים הגדולות ביותר, אדינבורו (Edinburgh) וגלזגו (Glasgow), וגם רוב מרכזי המסחר, התעשייה והתרבות.

מפה 4 - השפלה הסקוטית

הרמה הסקוטית (Scottish Highlands) ממוקמת צפונית להרי גרמפיאן, והיא נטועה עמוק בלב המיתוס הסקוטי, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים. ככל שמתרחקים צפונה מגבול אנגליה, כך מתעצם כוחו של הטבע אל מול היישוב האנושי. חוסנם של השבטים הסקוטיים אל מול האקלים הרטוב והקר, תוואי השטח המפרך והמרחקים האדירים של חבל ארץ זה הוא שנתן לסקוטלנד ולתושביה מוניטין של עם קשה עורף ונכון לכל אתגר.

העיר אינברנס (Inverness) נחשבת באופן בלתי רשמי ל-"בירת" הרמה הסקוטית, והיא מחלקת אותה שוב בצורה נוחה לשתיים – מתחתיה הרמה הדרומית (Southern Highlands) ומעליה הרמה הצפונית (Northern Highlands). ראוי גם לציין כי האיים ההברידיים (Hebrides), שלחופה המערבי של סקוטלנד, נחשבים אף הם לחלק מן הרמה הסקוטית, הן פוליטית-היסטורית והן גיאוגרפית.

מפה 5 - הרמה הסקוטית

לרמה הדרומית (Southern Highlands) מתייחסים רבים פשוט בתור הרמה הסקוטית (Highlands), או לעיתים (בעיקר בספרות של משרדי תיירות סקוטיים) רמת גרמפיאן (Grampian Highlands). ואמנם, מבקרים רבים מסתפקים בטיול באיזור זה כפסגת החוויה הסקוטית שלהם, מכיוון שבו מרוכזת מרבית הפסטורליה שניתן לראות, לדוגמה, בתמונות ובסרטים המציגים את בתי הקיט של משפחת המלוכה הבריטית.

הנוף של הרמה הדרומית מכוסה בשדות רחבים של שעורה צהובה, וזרועים בו יערות נעימים ושלל גידולים חקלאיים. מי שמתייר בסקוטלנד בחיפוש אחר הליכות נינוחות בטבע, לצד נחלים מפכפכים וגבעות ירוקות, יימצא באיזור זה שפע בלתי נדלה של פעילויות שהן נוחות לכל גיל ומזג.

נוף של הרמה הדרומית מעל הנהר טיי (River Tay) בעיירה אברפלדי (Aberfeldy).

הרחק צפונה משם, הרמה הצפונית (Northern Highlands) היא השטח המחוספס והפראי שהצמיח את מורשת הקרב הסקוטית. איזור הררי רחב ידיים ומאוכלס בפיזור, דל בכרי מרעה וקרקע חקלאית פורייה, שהחיים בו מאז ומעולם היו קשים למי שבחר לעשות את ביתו בין כל אותם הרים משוננים ונהרות סוערים.

זו הסביבה שניתן לראות – בעיקר ממעוף הציפור – בסרטים המהללים את הרוח של סקוטלנד. הרמה הצפונית מציעה קילומטרים ארוכים של הרים וגבעות, שביניהם נהרות שוצפים, אלף סוגים שונים של טחב ומיעוט מפתיע של עצים. החופים שלה נושקים לאוקיינוס האטלנטי, ונופי הים שלאורכה יכולים גם הם להיות סוערים במיוחד.

נוף של הרמה הצפונית על הכביש העולה לכיוון אלפול (Ullapool) לחופי האגם ברום (Loch Broom).
נוף של הרמה הצפונית על הכביש העולה לכיוון אלפול (Ullapool) לחופי האגם ברום (Loch Broom).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.