מזג האוויר בסקוטלנד

מזג האוויר בסקוטלנד
יום גשום מעל האי אָרַן (Arran).

לסקוטלנד יש מוניטין של ארץ גשומה מאוד, ולמען האמת הוא די מוצדק. הרמה המערבית, לדוגמה, היא אחד מהאיזורים הכי גשומים באירופה, והממטרים בה יכולים להגיע עד למעלה מ-4,500 מ"מ בשנה (!). עם זאת, איזורים אחרים אינם קיצוניים עד כדי כך, וחלקים ניכרים מהרמה והשפלה הסקוטית אינם גשומים בהרבה ממקומות אחרים במערב אירופה. למעשה, הערים הגדולות בסקוטלנד אינן שונות בהרבה בדפוסי מזג האוויר שלהן מניו יורק, ברצלונה או רומא.

יום גשום מעל האי אָרַן (Arran).
יום גשום ואפור מעל האי אָרַן (Arran).

מזג האוויר בסקוטלנד מוכוון במידה רבה על ידי האוקיינוס האטלנטי. הוא מתחמם ומתמתן בזכות זרם הגולף, שמשפיע במיוחד על האיים המערביים. לכיוון מזרח, הוא מתאפיין בריבוי של מיקרו-אקלימים הנוצרים סביב ההרים של הרמה הסקוטית (Scottish Highlands). לכן מה שמאפיין את האקלים הסקוטי אינו קיצוניות מיוחדת של חום או קור — אלא הנטייה שלו להיות בלתי צפוי ולהשתנות בהרף עין. בכך סקוטלנד דומה בהחלט לשאר האיים הבריטיים.

כיצד להתכונן ולמה לצפות?

אם כך, למטייל בסקוטלנד כדאי תמיד להתכונן לגשם ולימים מעוננים. הדבר נכון בכל עונות השנה — גם בקיץ — אז המעבר בין שמש חמימה לממטר צונן עלול להיות מהיר ופתאומי. בקיץ הסקוטי יש גם ימים חמים ובהירים, אולם הוא לרוב ממוזג למדי, והטמפרטורות במהלך היום עלולות להיות קרירות יותר ממה שישראלים רגילים אליו. לכן כדאי להצטייד גם בביגוד מחמם, ואידיאלית בשכבות שניתן לעטות ולהסיר בהתאם לגחמות האקלים.

עם זאת, מי שנתקל במחסור בבגדים חמים לפני היציאה לסקוטלנד ימצא בה שפע של הזדמנויות לרכוש ביגוד חורף מאיכות מעולה — הכולל סריגים וצעיפים מצמר סקוטי משובח, וכן מגוון אדיר של לבוש טכני וספורטיבי לטיולים בטבע.

מזג האוויר בסקוטלנד
נוף קיץ סקוטי ברמה הדרומית (Southern Highlands).

יחד עם זאת, באופן לא מפתיע, העונות המומלצות לטיול — מבחינת מזג האוויר — הן האביב, הקיץ ותחילת הסתיו. כדאי גם לזכור שמכיוון שסקוטלנד נמצאת בקו רוחב צפוני, הימים בחורף הם קצרים — הזריחה היא מאוחרת והשקיעה מוקדמת. בקיץ, לעומת זאת, הימים הם ארוכים למדי, עם דמדומים מתמשכים — ובצפון הרחוק של סקוטלנד אף נדיר לראות חושך מוחלט בשעות הלילה.

שיקולי תחבורה בעונות הקרות

אם בכל זאת מחליטים לטייל בסקוטלנד בעונות הקרות, ראוי לזכור כי מזג האוויר בחורף נוטה להשפיע מאוד גם על התחבורה. לכן למי ששוכר רכב בחודשי הסתיו המאוחר והחורף (נובמבר עד פברואר) — ובמיוחד למי שמתכנן להגיע לאיזורים שנמצאים צפונית לאינברנס (Inverness) — כדאי להיערך גם לנהיגה בגשם כבד, בקרח ובשלג. בנוסף מומלץ לוודא שהרכב שבוחרים בו מתאים לתנאי השטח, ולבדוק עם חברת ההשכרה לגבי צמיגים נכונים ואולי אף שרשראות נגד החלקה.

דרכים מושלגות ברמה הצפונית (Northern Highlands).
דרכים מושלגות ברמה הצפונית (Northern Highlands).

הסקוטים אמנם יעילים ומיומנים מאוד בלפנות שלג וקרח מכבישים מרכזיים, אך כבישים מרוחקים, ובמיוחד דרכים כפריות — שהן לעיתים קרובות בעלות נתיב אחד בלבד (לשני הכיוונים) — עלולות להוות אתגר מסמר שיער לנהגים שאין להם נסיון בתנאים כאלה. אם מתכננים מעבר בכבישים אלה מומלץ להתאזר בסבלנות וקור רוח, ולעיתים, אם ניתן, אף עדיף להימנע מהם לגמרי.

בנוסף ראוי לציין כי על אף שתנועת המעבורות בין האיים נוטה להיות סדירה מאוד גם בחורף, תנאי מזג אוויר קשים עלולים לבטל או לעכב יציאות מעבורות — מה שעלול להשפיע על תכנון טיול שמדלג בין האיים הסקוטיים, או שמשלב בין ביקור ביבשת לביקור באיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.